מרכז חינוכי טיפולי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים משרד החינוך מחוז צפון
פקס: 04-671-2328
טלפון ראשי: 04-671-6274

הודעות מנהלת המרכז הטיפולי

2/4 "נקודת מפגש" – עלון המרכז הטיפולי, ועוד..

שלום לכולכם,

מקווה שכולכם בטוב!

שמחה לצרף כאן את עלון המרכז הטיפולי –נקודת מפגש מרץ 2020 שהצלחנו להוציא לאור גם בימים אלה. לאחר שתקראו תוכלו להפיצו גם למשפחות התלמידים.
תודה רבה לפנינה, שושי ושירין על ההפקה ותודה לכל הכותבים!
ובנוסף לכך –  איגרת מנהלת המחוז חג הפסח תשפ  מנהלת המחוז, דר' אורנה שמחון
לקראת היציאה לחופשות פסח ואביב.
קריאה מהנה!
נורית יפה
 


29/3 צוות יקר,
אנחנו ממשיכים יום אחר יום במלוא הכוחות בהתמודדות במגיפת הקורונה, כל אחד עם בני משפחתו וקהילתו וכולנו יחד כארגון חינוכי-טיפולי. 
האנרגיה החיובית שאתם מגלים, היצירתיות שאתם חושפים, שיתופי הפעולה שאתם יוצרים, הללו מסייעים לכל אחד מאיתנו במצב זה. תודה לכולכם על כך! ככל שמגוון הדרכים לעבודה עם התלמידים תהיה נוכחת וגלויה (והרי אנחנו בעבודה ומקבלים שכר) כך נוכל לעקוב אחר תהליכי הלמידה והאיתנות הרגשית-חברתית של התלמידים ולאתר מצוקות במקום בו הן מתחילות.
לשם כך אני מביאה בפניכם כמה הנחיות:
1. את שיחות הטלפון ודרכי התקשורת עם התלמידים עליכם לתעד באופן תמציתי ביומני התלמיד הנמצאים אצלכם.
2. יחד עם צוות קלינאי התקשורת הכנו דף הדרכה להתמודדות עם למידה במרחב הוירטואלי. מצורף כאן. אנא קראו אותו בתשומת לב מלאה והעבירו כבר מחר למחנכות/מחנכים ומורים מקצועיים המלמדים את תלמידיכם.
3. עודדו את התלמידים להצטרף לקבוצות למידה מרחוק עם תלמידים כבדי-שמיעה וחירשים נוספים. קבוצות אלה פועלות בהנחיית מורים מומחים מהצוות שלנו וצוותי לק"ש אחרים ומותאמים למגבלה. לוח השיעורים מתעדכן בכל יום. 
4. צוותי שלוחות לימודי העשרה מקיים קשר ופעילויות שונות עם התלמידים. אם יש לכם תלמידים שמגיעים לאחת השלוחות – חשוב שתתעניינו ותהיו שותפי-ידיעה.
5. מזכירה לכם לפנות לממלאי התפקידים בכל קושי שעולה.
מאחלת לכולנו שבוע טוב ובריאות איתנה!

שלום לכולכם,
מרגש לראות ולשמוע מכם על העמידה האיתנה שלכם כבני משפחה וכמורים בתקופה קשה זו, ישר כוח!
בעקבות חזרתנו לעבודה סדירה עד ליציאה לחופשת פסח וחופשת אביב אנחנו עסוקים בהמשך שמירת-קשר ותקשורת רציפה עם התלמידים שלנו וגם בעליית מדרגה והשבחה של ההוראה והלמידה המתוקשבת. במילים פשוטות – אנחנו מקבלים שכר מלא על הימים הללו ולכן נדרשת מכולנו המשימה החשובה של המשך מתן מענה לתלמידים כבדי שמיעה וחרשים.
 
אנו רואים בתקופה זו הזדמנות ליזום דרכי פעולה אחרות, למנף הזדמנויות ולהתאים את המבנה והמסגרת שהיתה מוכרת לכולנו לשגרת החירום שנכפתה עלינו.
בישיבת רכזות הבוקר סיכמנו על כמה קווי פעולה שאותם ניישם כבר מהיום. חשוב שתקראו את כל המידע שאנו שולחים (ממייל המרכז הטיפולי או ע"י הרכזות) היות והוא בסיס ההנחיות והעברת המידע שלנו.
אנו ערים לצרכים המשפחתיים והאישיים שלכם, כולכם, ונדע להתאים לכל אחד ואחת מכם את ההנחיות והבקשות כדי לאפשר עשייה מפיגה ומקדמת שגם שומרת עליכם כהורים ואנשי משפחה.
א. "נוף מחלון ביתי" – כדי לשמור על רוח הארגון הקהילתי שלנו נפיץ עוד היום משימה קלילה לכולכם. תוצרי המשימה יהפכו לתוצר משותף שיזכיר לנו את התקופה. חכו להודעת ווטסאפ ונשמח להשתתפות מירבית!
ב. אנו יוזמים מפגשים מתוקשבים לקבוצות תלמידים ומורים בנושאים שאתם תבחרו. לשם כך נעלה במהלך היום טבלה שיתופית שבה כל אחד ירשום את תרומתו ההדדית לנושא זה. האחד חזק בהכנת מצגת, השני בהנחייה בזום, השלישי בהעלאת רעיונות, הרביעי בשליחת משימות בווטסאפ, החמישי רוצה לשתף בחידות חשיבה ועוד ועוד. המפגשים המתוקשבים יהוו תמהיל של צוותי עבודה משלנו.
ג. קלינאי התקשורת יצטרפו לקבוצות העבודה ויהוו משענת לתמיכה בתלמידים מבחינה שמיעתית.
ד. מאגר חומרי הלמידה באתר שלנו זקוק להזנה של חומרים מקוריים שלכם. על פי חוק זכויות יוצרים לא ניתן להעלות תמונות/טקסטים/סרטונים שיצרו אחרים. לכן – כל מורה מתבקש לשלוח אל המאגר טיפים ומשימות (ואפילו רעיונות קטנטנים) שבהם הוא השתמש עם מי מתלמידיו.    
ה. למידה מרחוק של הצוות הארצי "לומדים למרחקים" ממשיכה בכל המרץ. חשוב שתחשפו את התלמידים לכך וגם אתם מוזמנים להצטרף. המידע ממשיך להתעדכן באתר קמפוס לומדים למרחקים באופן יומיומי. מומלץ מאד!
ו. אתמול הופצו ידיעות שונות על הסכם העבודה עם האוצר. הידיעות המוסמכות הן מהסתדרות המורים וממשרד החינוך ולא תמיד הן כוללות את כל הפרטים. עלינו להבין כולנו, שחוסר הודאות בתקופה זו רב ולא תמיד יש תשובות לכל השאלות. אני מצרפת לכם כאן: קישור למכתב מהסתדרות המורים, קישור לשאלות ותשובות מהסתדרות המורים, וכאן גם מכתב מנהלת המחוז, דר' אורנה שמחון, הבוקר 26/3/2020:
⭕️למנהלי בתי הספר ולגננות !
בוקר טוב, בעקבות ההסכם שהושג בין הסתדרות המורים והאוצר, *חזר מערך הלמידה מרחוק להיקפי פעילות מלאים – כפי שראינו בתחילת שבוע שעבר.*
העיקרון שטמון בבסיסו של ההסכם חשוב – *הוראה מרחוק היא הוראה לכל דבר.* בהתאם לסיכום, עובדי ההוראה יקבלו שכר מלא, יקיימו שגרת לימודים, ויוסיפו עוד 9 ימי עבודה בחופשת הקיץ.
היום, בשעות הצהריים, *נפרסם את לוח בחינות הבגרות החדש.* העברנו את בחינות הבגרות הגדולות לחודשים יוני-יולי, ובתיאום עם צה"ל מתחנו את לוח הבחינות עד סוף חודש יולי, כולל מועדי ב'. כמו כן, *נפרסם היום את יתר לוח המיקודים לבחינות הבגרות,* ובכך נשלים את כל תהליך המיקוד – עבור 270 בחינות.
ראוי, בהזדמנות זו, *להוקיר ולשבח את עובדי ההוראה:* בזמן קצר מאוד ראינו כיצד סיגלו המורים והגננות פרקטיקות הוראה חדשות, למדו כיצד להפעיל את הטכנולוגיות הקיימות ללמידה מרחוק, ופעלו ליצירת שגרת לימודים חדשה – בתנאים לא פשוטים.
 מנהלי בתי הספר מתבקשים להפעיל את מערך הלמידה מרחוק במלוא העוצמה , להנחות הרכזים המורים והגננות להעלות משימות  ולהכין לוחות זמנים המשלבים למידה ,הפגה ומענה רגשי ולשלב בלוחות הזמנים את שידורי האולפנים , יש להעלות  את רכזי התקשוב  ולהפעיל המרחבים הכיתתיים
מנהלי החטיבות העליונות יתרכזו  בשיעורים מקוונים לקראת הבגרות , מנהלי בתי הספר מתבקשים לתת דגש מיוחד לכתות מב״ר ואתגר במרחבים הכיתתיים המותאמים לאוכלוסיה זו .
יש לתת מענה מיוחד לתלמידי החינוך המיוחד המשולבים בבתי הספר.
גננים וגננות מתבקשים ליצור קשר עם ילדי הגנים בכל האמצעים המקוונים ובמידת היצירתיות השורה עליכם ,תוך התייחסות מיוחדת לילדי החינוך המיוחד  המשולבים בגנים. 
גננים וגננות הזקוקים לתמיכה יפנו לפיקוח על גני הילדים ונעמיד לרשותכם את כל המידע הנחוץ כדי להפעיל למידה מרחוק בכל האמצעים שעומדים לרשותכם. 
בהצלחה לכולנו, 
אנחנו בשביל התלמידים , יחד ננצח ! כוחנו באחדותינו!
בברכה, 
ד״ר אורנה שמחון ,מנהלת מחוז הצפון
 
בברכת בריאות טובה!
נורית יפה
 
24/3
שלום לכולכם,
מקווה ששלומכם טוב (פחות או יותר ובעיקר יותר)!
יום המעשים הטובים נקבע להיום, ואין מתאים יותר מאשר לחשוב חיובי ולנסות למצוא מעשה טוב קטן שניתן לעשות במסגרת כל המגבלות. אני בטוחה שרעיונות לא חסרים לכם!
אז ברוח "קול הנתינה" שלנו – בואו נתמודד כולנו עם המצב ונחבור לנתינה כערך המוביל אותנו. למעוניינים מצורף קובץ רעיונות "נתינה במשפחה" וגם רעיון של "יום המחמאות".
יום המחמאות: לרשותכם מאגר של מחמאות שממנו תוכלו לבחור איזו מחמאה שתרצו ולמי שתרצו כדי לחמם לו/לה  את הלב. בוחרים את המחמאה- לוחצים על ה 3 נקודות בצד שמאל למעלה- שליחת עותק- בחירת איש הקשר בוואטס אפ.
ואם מקבלים מחמאה- מה עושים?
אז אחרי חיוך גדול ותודה, הרעיון הוא להעביר את זה הלאה…  ממש כמו בסרטון שלפניכם: (מומלץ מומלץ מומלץ!) https://youtu.be/bzE9lOEuu8M
תראו כמה פשוט לעשות טוב, לעודד ולהעלות חיוך למישהו אחר (סבא/סבתא/חברים מהכיתה…), כן…. גם מרחוק! 
 
ובנוסף לכך:

בפורטל עובדי הוראה, תחת המרחב הפדגוגי נמצאים קבצים וסרטונים להדרכה על שימוש בכלים מתוקשבים  פשוטים, כמו זום. כמו כן קישור לאתרים שונים ומאגרים של חומרי הוראה. קבצי ההדרכה פשוטים וברורים.  

שבתון וחל"ת לשנת הלימודים הבאה תשפ"א – יש להגיש כמו בכל שנה, עד 31/3/2020. הבקשה תוגש בפורטל עובדי הוראה – מרחב מינהלי.
תזכורת – למי שלא מילא את שאלון הפיתוח המקצועי – אבקש עוד היום.
בברכת בריאות טובה לכולכם,
נורית יפה

 

 21/3 ערב טוב לכולכם,

סוף השבוע הנוכחי מזמן לכולנו ימים נוספים של התכנסות לחיי משפחה, התכנסות למציאת בסיס רגוע בתוך הסערה שעוטפת אותנו ואת שאר העולם.
את המכתבים הקודמים אליכם פתחתי תחת הכותרת "שגרת-חירום בצל הקורונה", אך היום הבנתי שעליי לשנות את ההתייחסות ובחרתי לפתוח בכותרת "אתגר הקורונה". החירום הפך לשגרה שלא מבחירתנו ועלינו להתמודד עם האתגר שמוצב לפנינו לזמן בלתי ידוע. האתגר הוא בראש וראשונה אישי – משפחתי ואחר כך גם אתגר מקצועי ואתגר ארגוני וקהילתי. 
אני בטוחה שכל אחת ואחד מכם מגלה על עצמו ועל משפחתו בימים אלה דברים חדשים שהיו סמויים מן העין וכעת יצאו לאור והפכו לגלויים: היכולת להיות רגוע, היכולת ליצור מחומרים המצויים בבית, הסבלנות לקרוא ספר, מיומנות האלתור, יכולת לתמרן בין בני הבית בשלווה ועוד ועוד. הגילויים האלה מהווים נקודת חוזק לכל אחד מאיתנו, נקודת חוזק שיכולה להפתיע אותנו ולהוכיח לעצמנו שאנחנו יכולים לעמוד באתגר הקורונה.
אנו, ממלאי התפקידים במרכז הטיפולי מקדישים הרבה מחשבה איך לראות ולשמוע את כולכם כיחידים, כקבוצות וכסגל שלם, ואיך למצוא ולהמציא דרכים לעשות זאת טוב יותר. זו הזדמנות להודות מכל הלב לכל העוסקים במלאכה. במהלך השבוע נעדכן אתכם במפגשים ופעילויות נוספים שניזום, על מנת לשמור על קשר בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין תלמידינו.
– בחלק ממערכות משרד החינוך החלו להכין את שנת הלימודים הבאה, לכן התבקשנו להעביר לכם שאלון קצרצר בנושא פיתוח מקצועיתודה למי שכבר מילא/ה. ומי שלא – אנא פתחו וענו עכשיו.
 
 – באתר המרכז הטיפולי נפתחה לשונית "חירום-קורונה" ובה מגוון חומרים וקישורים, שאתם שותפים להבאתם. חשוב שתמצאו זמן לשתף את עמיתיכם ברעיונות שכבר יישמתם וסייעו לכם ליצירת קשר עם תלמידים. גם בשלוחות לימודי העשרה פועלים במרץ רב ובדרכים יצירתיות ושומרים על קשר עם התלמידים. דרכנו היא דרך של נתינה, לכן, למען הכלל, אנא העבירו לפנינה מאור (פרטים באתר) את כל מה שעשיתם והצליח. 
– באתר הפיקוח הארצי לחינוך לקויי שמיעה ניתן להתעדכן על מפגשי הדרכה וירטואליים שונים ולהצטרף.
 – צוות קלינאי התקשורת הכין דף העוסק בשימוש נכון באמצעי ההגברה בזמן פעילות למידה מרחוק – מצורף כאן. 
 – בהתאם להנחיית משרד החינוך עליי לדווח על כל מורה שנכנס לבידוד אישי, לכן מי שנאלץ להיות במצב זה – יש לדווח לי בהקדם.
מאחלת לכולנו עמידה איתנה באתגר הקורונה,
שבוע טוב ובריאות טובה!
נורית יפה

שגרת חירום בצל הקורונה – מכתב ערב יום ה' 19/03/2020

 

בוקר טוב לכולכם 17/3,

שמחתי מאד להשתתף איתכם ב"קפה-קורונה" אתמול אחר הצהריים, לשמוע את קולם של מעל 60 מורים. המפגש נועד לשמוע אתכם ולהיות פשוט אחד עם השני. אני מתנצלת אם מישהו רצה לדבר ולא שמתי לב ומתנצלת אם היו כשלים טכניים למי מכם. מערכת וובקס שבה השתמשנו מורגלת לכמות גדולה של משתתפים, אך אנחנו עלינו על הכמות הרגילה. כשחשבנו יחד על אסוציאציות למושגים "קורונה", "קהילה" ו"שמיים פתוחים" נוצר תמהיל של ערכים, מעשים ומחשבות חיוביים ואופטימיים יחד עם רגישים ומורכבים ואני מקווה שבהדרגה הצד האופטימי והחיובי יגבר על הצד המדאיג והקשה.
בסוף המפגש נשאלתי על המצופה מאיתנו כלפי התלמידים וההורים ותשובתי היתה שכעת כל אחד ידאג קודם כל לחוסן האישי שלו ושל בני משפחתו. מתחילים בטלפונים לתלמיד/הוריו ומבררים צרכים וציפיות וממש לא חייבים ללמד או להעביר משימות לימודיות.
צוות יקר, העובדה שאנחנו מבודדים זה מזה איננה אומרת שאנחנו לבד. מקווה שגם אתם מרגישים כך ושאת התחושה הזו תעבירו לתלמידיכם ולעמיתיכם. 
מס' דברים נוספים:
1.בשל כניסת המשק להתנהלות חירום אני מניחה שנקבל הנחיות נוספות ואני אדאג לעדכן אתכם.
2.יום העיון לצוותי לק"ש דוברי ערבית – נדחה.
3.בחלק ממערכות משרד החינוך החלו להכין את שנת הלימודים הבאה, לכן התבקשנו להעביר לכם שאלון קצרצר בנושא פיתוח מקצועי. אנא פתחו וענו על השאלות מיד בתום קריאת מייל זה.
4.ועדות זכאות ואפיון ממשיכות לפעול.
5. ביקשתי אתמול לשלוח לליאורה דיווחי נוכחות והיעדרות של חודש מרץ. תודה למי שכבר שלח! והאחרים – אנא הזדרזו.
מברכת שיהיה יום נעים ורגוע! מתגעגעת לכולכם!
נורית יפה 
____________

15/3  ערב טוב לכולם,

יום א' השבוע הוא היום הראשון שבו מערכת החינוך במדינת ישראל נסגרה בשל מגיפה, קשה להאמין! נכנסנו לתקופת חירום שפירושה התמודדות עם משבר: פגיעה ברצף התפקודי שלנו, פגיעה בסדר היום השגרתי, פגיעה ביציבות הרגשית, פגיעה בהרגלים היומיומיים ובהרגלי התקשורת הבסיסיים של כולנו. אני בטוחה שבעוד דור, כשנספר על כך לנכדים, הם לא יאמינו לנו!
ובתוך תקופת חירום עלינו לייצר לעצמנו שגרת-חירום, שתחזיר לנו עוגן של הרגלים וסדר יום קבוע, עוגן של בטחון אישי ובטחון בסביבה הקרובה לנו. נכון שקשה מאד לתכנן מה יהיה בעוד שבוע, אבל אפשר לתכנן מה נעשה מחר ואפילו להתכוונן למחרתיים.
כדי שהמרכז הטיפולי ייכנס לשגרת-חירום אשתף אתכם במספר דברים, אנא קראו הכל בתשומת לב:
1. אתם לא לבד! אתם שייכים למטריה גדולה של משרד החינוך והסתדרות המורים. ענייני שכר וזכויות מתנהלים ברמה הזו, ואתם מקבלים עדכונים בסמס או מייל ממטה המשרד והסתדרות המורים.
2.  אנחנו שייכים למשפחת מוסדות החינוך של מחוז צפון ולמשפחה הקטנה שלנו, המרכז הטיפולי צפון. אני וממלאי התפקידים לשירותכם בכל דבר ועניין שיעלה בימים אלה, בהנחייה ובהדרכה, בעזרה ובהקשבה. לשם כך הנכם מוזמנים להצטרף למפגש וירטואלי "קפה-קורונה", שיתקיים מחר יום ב' 16/3/2020 בשעה 16:00 עד 17:00. כולכם תקבלו הזמנה במייל עם קישור לכניסה. אני מחכה ומצפה לשמוע את קולכם! זה מפגש חופשי, תרגישו בנוח לבוא בנעלי-בית…
3. כולנו נדרשים לשמור על קשר עם התלמידים שלנו בדרכים שונות ובמינונים שונים. שגרת-חירום אין פירושה הוראה סדירה כמו בימים שבהם הולכים לבית הספר או לגן, אלא יצירת מרחב מאפשר למידה, משחק, הבעת רגשות, הפגת שעמום, חיבור לאחרים ועוד. לפיכך כל מורה יקיים שגרת קשר אישי עם תלמידיו באמצעות קשר בלתי אמצעי חמים ונעים ובדרכים שונות. 
4. עודדו את התלמידים להצטרף למפגשי למידה מרחוק, קישור למערכת השעות נמצא באתר שלנו (תחת לשונית חירום-קורונה: אלטרנטיבות וירטואליות – הרשמה לקורסים בעברית/ערבית). הנכם מוזמנים להצטרף ולחוות למידה מרחוק בעצמכם. 
5. בנוסף לכך אנו ניצור חוליות מורים לעבודה משותפת על יוזמות ורעיונות יישומיים בשגרת החירום. הרכזות תפנינה אליכם לשם כך.
6. כל מפגשי ההשתלמות וכל האינטייקים מבוטלים לשבוע הקרוב. בהמשך נשקול חלופות וירטואליות להשתלמויות וישיבות.
7. ועדות זכאות ואיפיון מתקיימות בכל הרשויות המקומיות, לעיתים במיקום אחר ממה שהיה עד כה. יש להתכונן לוועדות כראוי. אם יש צורך ליצור קשר עם צוות חינוכי מבית הספר/גן – יש לעשות זאת טלפונית.
8. מורים שנכנסו לבידוד-בית או חלו חס וחלילה – נדרשים להודיע לי.
9. המצב אינו פשוט ולעיתים מלחיץ ומעורר חשש. אם אתם מאתרים תלמיד/הורה/מורה במצוקה רגשית – אנא פנו אלינו ונמצא את הדרך לעזור.
10. ולסיום – נשמח לשיתוף כלים וחומרים מתוך התנסויות מוצלחות עם תלמידיכם. המאגר באתר שלנו מבוסס על נסיונכם.
בברכת ערב טוב ונעים ושבוע רגוע!
נורית יפה 
__________
קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני
צריך עזרה?
לחץ כאן ומלא פרטיך

פרטי התקשרות

הסניף פתוח בימים שני, שלישי ורביעי.
יום רביעי פעילות לקבוצה הבוגרת.
הפעילות מתקיימת מ 13:00 – 16:30.

השאירו לנו הודעה ותענו בהקדם:

שינוי גודל גופנים