מרכז חינוכי טיפולי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים משרד החינוך מחוז צפון סרטון 'שירולם-לו יהי' של צוות המרכז הטיפולי, במסיבת סופשנה 2019
פקס: 04-671-2328
טלפון ראשי: 04-671-6274

הנגשה אקוסטית

הנגשות וטכנולוגיות מסייעות
הנגשות-כיתה מונגשת

הסביבה הלימודית שבה נמצאים התלמידים מבוססת על שמיעה. התלמידים נדרשים לשמוע את דברי הצוות החינוכי ואת חבריהם ולהגיב בהתאם. הסביבה הלימודית היא גם דינמית ורועשת, דבר המקשה על התלמידים להקשיב ולהבין את הנאמר. האתגר השמיעתי קשה לכל ילד במערכת החינוך, אך קשה שבעתיים לילדים כבדי שמיעה וחירשים, שהמכשול המרכזי שאיתו הם מתמודדים הוא קליטת מידע באמצעות שמיעה. עקב כך נפגמת יכולתם לתפקד עצמאית באופן מיטבי.
נגישות אקוסטית נותנת מענה לקשיים אלו על ידי התאמה פיזית של סביבת הלימוד לצרכים השמיעתיים של התלמידים ומאפשרת להם גישה טובה יותר למידע השמיעתי. משרד החינוך משתתף במימון הנגשה אקוסטית של כיתת הלימוד לתלמידים עם מוגבלות בשמיעה, על פי המלצת המרכז הטיפולי-חינוכי במחוזות לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים. האחריות לביצוע הנגישות האקוסטית היא של הרשויות המקומיות שבהן לומדים התלמידים.

הנגשה אקוסטית

הנגשה אקוסטית היא שם כולל להתאמות של כיתת הלימוד הנדרשות לשיפור יכולת ההתמודדות העצמאית של התלמיד בכיתה. ההתאמות נעשות באמצעות התקנת מגוון עזרים סופגי רעש, הפחתת מקורות רעש ושיפור התאורה בכיתה. התאמות אפשריות: תקרה אקוסטית בעלת מקדם ספיגת רעש גבוה; מזגנים שקטים; חיפוי קירות בחומרים סופגי רעש; וילונות למניעת סנוור ולספיגת רעש; דלת המפחיתה כניסת רעש לחלל הכיתה; חיפוי רצפה או גומיות לרגלי הריהוט בכיתה.

ההחלטה על התאמות הנדרשות נקבעת על ידי קלינאית התקשורת מהמרכז הטיפולי-חינוכי ועל ידי יועץ אקוסטי. משרד החינוך משתתף במימון ההנגשה עד לסכום של 30,000 ש"ח לכיתה. האחריות לביצוע ההתאמות ולתחזוקתן מוטלת על הרשות המקומית.

טכנולוגיות מסייעות

טכנולוגיה מסייעת היא שם כולל להתקן או למערכת המאפשרים לאדם לבצע משימה שלא היה יכול לבצע בעצמו, או להגביר את הקלות והביטחון בביצוע המשימה עצמאית. המכשול המרכזי שאיתו מתמודדים תלמידים כבדי שמיעה וחירשים הוא נגישות למידע שמיעתי. עבור תלמידים אלו, הטכנולוגיה המסייעת מנגישה את המידע השמיעתי בשלושה ערוצים:

שמיעה – הגברה שמיעתית.

ראייה – השלמה או החלפה של המידע השמיעתי החסר במידע ויזואלי (חזותי).

מגע – השלמה או החלפה של המידע השמיעתי החסר במידע טקטילי (תחושתי).

הדוגמאות שלהלן הן חלק מכלל טכנולוגיות הסיוע המתפתחות כל העת, ומטרתן להנגיש את אפשרויות הסיוע הטכנולוגי עבור ילדים כבדי שמיעה וחירשים. טכנולוגיות אלה יכולות לעזור לחלק מהילדים בחלק מההתמודדויות בחיי היום יום בבית ובבית הספר. הן לא בהכרח מתאימות ומיועדות לכלל התלמידים כבדי השמיעה והחירשים.

טכנולוגיות הגברה

מכשירי שמיעה, כולל מכשירים מאחורי האוזן ובתוך האפרכסת והתעלה.

שתלי שמיעה המיועדים למקרים שבהם מכשיר השמיעה אינו מתאים ואינו יעיל, כולל שתלי שבלול, שתלים מעוגני עצם, שתלים בגזע המוח ועוד.

מערכות הגברה אלחוטיות אישיות, המיועדות להעביר את קול הדובר ישירות אל התלמיד ולהתגבר על תנאי רעש, מרחק והדהוד בטכנולוגיית FM, אינפרא אדום, השראה מגנטית ועוד.

מערכות הגברה סביבתיות קבועות, המיועדות להגברת קול הדובר ולפיזורו באופן אחיד בחלל הכיתה בטכנולוגיית FM, אינפרא אדום, השראה מגנטית ועוד. לתשומת ליבכם, אין להתקין מערכת הגברה כיתתית בכיתה שלא בוצעה בה הנגשה אקוסטית.

מערכות הגברה סביבתיות ניידות לטיולים ולפעילויות חוץ בית-ספריות, המיועדות להגביר את קול הדובר ולפזרו בעוצמה סביב הרמקול הנישא בטכנולוגיית FM.

אפליקציות לטלפונים חכמים, כולל אפליקציות להגברה דרך אוזניות הטלפון ואפליקציות לחיבור ישיר בין הטלפון למכשיר השמיעה או השתל.

טכנולוגיות חזותיות (ויזואליות)

תמלול, הקלדת הנאמר והקרנתו על מסך מחשב או על מסך גדול.

המחשות ויזואליות באמצעות לוח חכם, סרטונים ומדיות ויזואליות דומות.

תקשורת פנים אל פנים באמצעות טלפונים חכמים.

מערכות התראה ויזואליות, להתראה על צלצול להפסקה וכדומה.

טכנולוגיות מגע ורטט (טקטיליות)

במות רוטטות להעברת תחושת השמיעה דרך הגוף.

שעון מעורר רוטט.

שימוש ברטט כתחליף או כתגבור לצלצול בטלפונים סלולריים.

HAN

HAN2

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני
צריך עזרה?
לחץ כאן ומלא פרטיך

פרטי התקשרות

הסניף פתוח בימים שני, שלישי ורביעי.
יום רביעי פעילות לקבוצה הבוגרת.
הפעילות מתקיימת מ 13:00 – 16:30.

השאירו לנו הודעה ותענו בהקדם:

שינוי גודל גופנים